2010. február 7., vasárnap

Variációk rozskenyérre




A hétvégék mostanában olyan egyformák.
Ömlik a hó, meg is marad, hideg is van, így hát nincs sok kedvem kimozdulni.
Ezért kenyeret sütök a hálás közönségnek.
:-)

Már kétféle rozsos verziót is kipróbáltam, egyik jobb, mint a másik.

Bal oldalon Stahl Judit diós- rozsos verziója a zöld könyvéből (Enni jó!), jobb oldalon és az alsóbb képeken) egy kis könyvből készült kevert rozskenyér, melynek címe: Kenyérsütés otthon.

Első verzió
Diós- rozsos kenyér

Hozzávalók:
1 dkg szárított élesztő
4 ek + 3 dl meleg víz
20 dkg rozsliszt
35 dkg rétesliszt
5 dkg dióbél
1 ek olívakolaj
1 ek só
1/2 tk frissen őrölt bors
2 tk barna cukor
1 tk köménymag

olaj, liszt, 1 tojásfehérje a kenyér megkenéséhez

Elkészítés:
Az élesztőt megfuttattom 4 ek meleg vízben.
A diót összetöröm és megpirítom.
A kétféle lisztet összekeverem.
Az olajat, 3 dl meleg vizet, sót, borsot, barnacukrot, köménymagot összekeverem, hozzáöntöm az eddigre már mászni kezdő élesztőt, és simára keverem. A mikróban meglangyosított lisztet apránként hozzádolgozom robotgéppel, dagasztókarral, és dagasztom, kb 6-7 percig. Ezután kézzel belekeverem a pirított diót, tovább gyúrom pár percig. Beleteszem a kelesztőtálamba, és körben leolajozom.
40- 60 percig kelesztem meleg helyen (radiátor), majd átgyúrom, és a tepsire teszem, amin majd sütöm. Itt keleget még további 30 percig, nedves konyharuhával letakarva.
200 C-on könyv szerint 55 percig sütöm.

Jegyzet 1.Én a cukrot inkább az élesztőhöz keverem, hogy segítsek a gombáknak gyorsabban dolgozni.
Jegyzet 2.A tojásfehérjés kenegetést én kihagytam.
Jegyzet 3.Nekem jobban tetszik, ha formában sütöm, mint a rozmaringos-olajbogyós kenyeret, de a közönség ilyet akart.


Második (egyszerűbb) verzió
Kevert rozskenyér

Hozzávalók25 dkg rozsliszt
20 dkg kenyérliszt (BL85 vagy BL 812)
1 g kovász
1 tk só
1 tk cukor
liszt, olaj
kevés tej
kb 3, 25 dl langyos víz

Elkészítés
Az élesztőt megfuttatom kevés langyos tejben, a cukorral együtt.
Közben a liszteket összekeverem, meglangyosítom, hozzákeverem a kovászt, sót, és az élesztős kevercset.
Dagasztókarral elkezdem a dagasztást, fokozatosan hozzákeverem a langyos vizet.
Keverem- kavarom, dagasztom, majd kézi üzemmódra váltok, és tovább dolgozom a kissé ragadós masszát.
Ezután mehet a radiátorra úgy 1 óra hosszára, majd átdolgozom, és a második órát már a megolajozott tepsin tölti, nedves konyharuhával letakarva.
Ott növöget, keleget tovább, és közben elterül, de ha egyszer így tetszik, akkor így tetszik.
:-)
200 C-on kb 30-35 perc alatt átsül, és még nem szárad ki.

Jegyzet 1.Nekem bizony ragadt a massza, egy ideig adogattam hozzá lisztet, és még, és még, aztán eluntam, gondoltam lesz ami lesz.
Finom lett.

Posted by Picasa

Nincsenek megjegyzések: