2009. január 18., vasárnap

Citrommánia- avagy citromtorta, lemon curd és citromkrém



Imádom a citromot.
Minden formábamn és mennyiségben. Barátaim jókat nevettek azon, hogy olasz nyaralásunk gasztro- bevásárlásain majdnem minden citromos volt, ami a kocsiban landolt, kivéve persze a pestot, tésztákat és rizottórizseket. Lekvár, jégkrém, töltött keksz, limoncello (kétféle, krém és "sima", különben a krémlikőr üvege igenigen dizájnos, de szörnyű gyógyszeríze van...) mind- mind citromízben, de a pálmát a LEMON CURD nevű citromos-vajas-tojásos főzött krémes cucc viszi, amit először -tradícionális, 19. századbeli angol volta ellenére- Párizsban volt alkalmam megkóstolni, és azóta is visszasírom. Puha croissanttal reggelire egyszerűen fenséges volt. Nem nagyon lehet lefordítani szerintem, mert a curd szó szerint aludttejet jelent, vagy színszappant (?). Különben a wikipedia is megemlíti, itt.
Néhanéha láttam itthon, bár inkább kisebb cukrászdákban, persze csillagászati áron, de ehhez hozzá kell tennem, hogy nemigen járok hiperszuper ilyenolyan kulináris üzletekbe (egyelőre). Mert ugye minden tervben van. :-) Szóval lehet hogy hozzáférhető itthon is könnyen, csak én nem tudom. Mindenesetre mostmár el tudom készíteni magam is, mindenféle tartósítószer és E-cuccok nélkül.
:-)


Szóval, nézegettem a stahl.hu-t, és megláttam a következő bejegyzést: Citromos torta és Lemon Curd. Végigolvasva azonnal tudtam, hogy meg kell csinálnom!
A torta krémjének alapja a tulajdonképpeni lemon curd, ezt kell dúsítani mascarponéval és tejszínnel. Igy egyből két adaggal készítettem, megfeleztem, az egyik fele ment két kis üvegbe, másik fele pedig a mascarponéval és a tejszínnel a tortára, illetve csak egy része, mert túl sok lett, így két adag pohárkrémre is futotta belőle.
Na így kell egyből háromfélét készíteni.
:-)

Citromos torta


Hozzávalók:

A torta alapjához:

25 dkg Hobbit keksz vagy Győri Zabfalatok keksz
12,5 dkg margarin

A lemon curd-höz:

2 nagy citrom
15 dkg cukor
5,6 dkg margarin vagy vaj
3 tojás

A krémhez

1 adag lemon curd
30 dkg mascarpone
2 dl hideg tejszín

Elkészítés:

A kekszet összemorzsoltam, a margarint megolvasztottam, és mindkettőt beletettem a késes robotgépembe. Egy katt, és máris összemorzsolta helyettem. Kapcsos tortaformába simítottam, kb 2-3- centis peremet hagyva, és 175 C-on 15 perc alatt "megsütöttem".
Közben elkészítettem a lemon curd-öt: ( egyből dupla adagot): egy nagyobb fémtálba a citromok héját lereszeltem, ez a legnagyobb munka az egészben. Érdemes friss citromot venni, nem a hűtőben napok-hetek óta punnyadozókat használni, mert könnyebb reszelni a héjukat. Elkezdtem kifacsarni a levüket. Recept szerint 8 ml kéne egy adaghoz, én azonban ezt nagyon kevésnek találtam, úgyhogy végül a két adag lemon curdbe majdnem 4 teljes citrom levét beletettem, és így sem lett savanyú. Belemértem a cukrot, és kézi habverővel kevergetve gőz fölött összeolvasztottam. Ekkor beleraktam a felkockázott margarint, ezzel is összeolvasztottam, folyamatos kevergetés mellett. Ezután le kell venni a gőzről, megvárni, míg szobahőmérsékletűre hűl, és jöhetnek bele az egész tojások. Kézi habverővel jól elkeverem, majd visszateszem gőz fölé, és összesűrítem. Ez kb 10-12-15 perc. Folyamatosan keverni kell és folyamatosan figyelni.

Ekkor szedtem két adagba. Ami a torta krémje lett, ahhoz hozzáadtam 30 dkg mascarponét és 2 dl hideg tejszínt, és immár robotgéppel összekevertem. A 3/4-t a tortára simítottam, a maradékot szétosztottam két pohárba.
Citromkarikákkal és citromfű levelével díszítettem.


Lemon Curd


Citromos- mascarponés pohárkrém

Posted by Picasa

6 megjegyzés:

Millie írta...

És minket meg sem hívtál!!!! Brühühü!

Millie írta...

Isteni volt!

vbali írta...

Sajna én ebből kimaradtam, de én voltam a béna...

Pedig engem még meg is hívot...

Brühühühü...

Sajtkukac Niki írta...

Szia,
Én is nagyon szeretem a Lemon Curd-öt, és a Váci úti Tescóban szokott is lenni (csak hogy legyen otthon tartalékban...)
Niki

Orsi írta...

Szia!

Curd-öt Nigella a Hogyan váljunk házi istennőkké című örökbecsűjében is készít néhány változatban, persze mind istenien hangzik - dehát lehet e rossz egy ilyen krém? A lényeg, hogy a könyv fordítói találó módon zselékrém-nek fordították, ami szerintem ránézve tükrözi a valóságot.

Örülök, hogy egyre több helyen értekezünk erről a méltatlanul mellőzött finomságról, így minél többen megismerhetik nálunk.

Utána már úgy sem lehet élni nélküle - egyszerűen maga a megtestesült függőség! Bizony, bizony, én is érintett vagyok citromfüggőségben, nem is egyedül ...

Sajtkukac Orsi

Rita írta...

Hadd kérdezzem meg, hogy az itt leírt curd-adag (2 citromból) az 1 adag, aminek a 3/4kell a tortára? Vagy ez a dupla, amiből már futja az üvegben eltett curdre is.
Köszi!