2008. december 24., szerda

Zsályás-citromos csirke gorgonzolás-zelleres rizottóval...

...avagy Karácsony előtt is kell enni!

Az alábbi recepteket blogok bogarászása közben találtam, és legott a konyhában termettem levéve a vacsorakészítés terhét sürgő-forgó, karácsonyi díszeket pakoló,lakást- udvart dekoráló, ünnep előtti utolsó simításokat végző Anyukám válláról.
Sikerem volt.
:-)

A csirke receptje eredetileg Jamie, és sajna (ismét) fogalmam sincs melyik blogon láttam (Dolce Vita-ra tippeltem, de nem lett meg) (ezer bocs, ezért nincs link, tudom, csúnya dolog...), de az ott használt kifejezés tökéletesen illik rá: "Eszméletlen! Ki kell próbálni!"

Best chicken ever!

Hozzávalók:
1 szép egész csirke
2 citrom
1 csokor friss zsálya
1/2 liter zsíros tej
1 pálcika fahéj
10 db pucolatlan fokhagyma-gerezd
durva tengeri só
vaj, olivaolaj
sütőpapír (trükk!)

Eredeti elkészítés:

A citromoknak csak úgy késsel vastagon levagdosom a héját, és szeletekre vágom, a zsályacsokor szárait is lemetszem egy mozdulattal, majd a leveleket, a citromhéj kis részét és néhány citromszeletet félrerakok, a többi héjat, citromszeletet és zsályaszárat a csirke belsejébe tuszkolom, meglocsolom egy kis olajjal, és alaposan átdörzsölöm sóval.Egy vastag falú öntöttvas edényben (cocotte) olajat és vajat hevítek, és a forró keverékben a csirke minden oldalát hirtelen pirosra pirítom, majd kiemelem az edényből, és kiöntöm belőle a barnára barnult olajas-vajas szaftot.Visszahelyezem a csirkét a kokottba, köréöntöm a tejet, mellédobálom a maradék citromszeleteket, és héjakat, a fokhagymagerezdeket, a fahéjat, a friss zsályaleveleket, és két diónyi darab vajat, majd leszakítok egy nagy ív sütőpapírt, összegyűröm, alaposan bevizezem, majd befedem vele az edény tartalmát, és a 190 fokra előmelegített sütőben másfél óra alatt készre sütöm.A zsíros tej a végén a fokhagyma, a citrom, a fűszernövény közreműködésével illatos túróvá áll össze, a hús vajpuha lesz, és ízletes. Érdemes kipróbálni, mert fantasztikus.

Saját verzió:

Én csirkecombból és csirkemellből csináltam, és a combok bőre alá tettem két-két citromkarikát, valamint egy-két zsályalevelet.
Mivel itthon van egy régi, hatalmas csirkesütő edényünk, amiben amúgy is vajpuhára sül a hús, én nem sütöttem elő serpenyőben.
Kb 1 óra múlva levettem a tetejét, és tető nélkül sütöttem tovább, mert még nagyon sok tejes cucc maradt alatta. További egy óra sülés után ennek már nagy része zsírjára sült, úgyhogy kivettem a combokat és a melleket, a mártást pedig külön tálaltam.




Gorgonzolás-zelleres rizottó
(erre emlékszem, Chili&Vanilia)

http://chiliesvanilia.blogspot.com/2007/10/halmozottan-htrnyos-helyzet-zldsgek.html

2 személyre fél felaprított hagymát 3 ek. olívaolajon (vajon) üvegesre párolunk. Hozzáadunk 20 dkg rizottónak való kerek szemű rizst, átforgatjuk, 2 percig pirítjuk. Hozzáöntünk 1,2 dl száraz vermutot (én fehérbort), megvárjuk, míg a rizs felszívja, és teljesen elpárolog. 4 ütemben hozzáadunk összesen 4 dl húslevest: egy-egy alkalommal 1 dl-nyit, ezt követően fedő alatt mindig 3-4 percig főzzük. A második alkalommal belekeverünk egy fél, felkockázott zellert ( lereszeltet), a harmadik alkalommal pedig 10 dkg gorgonzola sajtot is. Tálaláskor pirított dióval hintjük meg

Posted by Picasa

Nincsenek megjegyzések: